Wymiana pękniętej szyby zespolonej w oknie

W montowanych obecnie oknach stosuje się szyby zespolone, czyli zestawy składające się z dwóch tafli szkła. Między szybami umieszczone są ramki dystansowe, pozwalające na utworzenie izolującej pustki wypełnionej powietrzem lub gazem szlachetnym oraz absorbent wilgoci. Szyby i ramki są połączone w jedną całość za pomocą mas uszczelniająco-klejących. Z tego powodu, nawet jeśli stłucze się lub pęknie tylko jedna szyba, musimy wymontować cały pakiet.

Wbrew pozorom wymiana szyby zespolonej nie jest operacją skomplikowaną. Podczas wyjmowania starej i wkładania nowej szyby łatwo jest o przekoszenie ramy (okno będzie później szurać przy zamykaniu, może też szczelnie się nie domykać).

Nowa szyba zespolona musi być idealnie dopasowana do naszego okna. Jej rozmiar zależy nie tylko od wymiarów okna, ale także od rodzaju użytych profili.

Pomiar szyby zespolonej

Aby zmierzyć szybę, należy wyjąć listwy przyszybowe znajdujące się od wewnętrznej strony okna – podważa się je ostrym narzędziem, zaczynając od środka. Najpierw demontuje się długie listewki, potem krótkie. Następnie należy lekko odchylić pakiet szybowy (nie trzeba go wyjmować) i zmierzyć – najlepiej suwmiarką – jego grubość, wysokość i szerokość. Grubość jest najważniejszym wymiarem i każdy milimetr ma tu znaczenie. Jeśli zamówimy szybę za grubą – pęknie podczas montażu, jeśli za cienką – listewki będą za luźne, a okno stanie się nieszczelne.

Grubość pakietu szybowego można również odczytać z oznaczeń na ramce dystansowej (niestety, nie każde okno je ma) – na przykład podany tam kod 4-16-4 oznacza, że pakiet zbudowany jest z szyby o grubości 4 mm, ramki – 16 mm i drugiej szyby – 4 mm.

Zamawiając nową szybę, należy liczyć się z tym, że nie dostaniemy jej od ręki. Proces tworzenia nowej szyby zespolonej wymaga czasu; samo schnięcie tiokolu (masy klejąco-uszczelniającej) trwa przynajmniej 6 godzin, a latem nawet do 12.

Uwaga! Zamawiając nowy pakiet, nie wykorzystujmy nieuszkodzonej szyby z poprzedniego (choć to pozwoliłoby obniżyć cenę). Pakiet z jedną starą szybą, już raz klejoną, nigdy nie będzie tak szczelny jak z obydwiema nowymi i może się zdarzyć, że w środku szybko pojawi się wilgoć.